Sunday, November 17, 2013

Seminar Mini Magnet 2013

Bismillah,
Assalamualaikum...

Alhamdulillah, syukur kehadrat Ilahi dengan limpah kurnianya saya bersama isteri telah dipertemukan jodoh untuk hadir ke seminar PERCUMA anjuran Richwork ( Dr Azizan Osman ) iaitu Seminar Mini Magnet 2013 bertempat di Sunway Carnival Conference Centre 17/11/2013.

Saya secara peribadi menyukai program-program DAO kerana ia sangat-sangat dapat menambah nilai hidup saya dan saya suka akan sikap serta perwatakannya semasa menyampaikan ilmu kepada pesertanya. Terima kasih DAO atas usaha Dr untuk membantu insan seperti saya.

Seminar ini saya rasa sangat bertuah kerana saya telah diberikan 1 naskah buku terbaru DAO iaitu MAGNET Kekayaan & Kejayaan secara PERCUMA. Seronoknya apabila mendapat buku ini, didoakan saya dapat memanfaat ilmu-ilmu didalamnya.


Saya juga membeli buku Kuasi Pemasaran, Rahsia Menarik Pelanggan bernilai RM25 ini untuk mempelajari teknik membuat pemasaran dan promosi. Sudah banyak dapat yang PERCUMA kan, jadi saya keluarkan sedikit wang saya sebagai KOMITMEN saya terhadap PELABURAN ILMU saya.

Saya mahu kongsikan beberapa ilmu yang saya baru perolehi di seminar ini, ilmu ini tidak pernah saya perolehi di seminar DAO yang lain iaitu prinsip MAGENT & 5S.

Prinsip MAGNET


M - Dr Azizan mengariskan 3 takrifan untuk M iaitu Mentor, Matlamat & Melabur

M - Mentor :- seseorang itu mudah untuk berjaya apabila mempunyai MENTOR yang telah berjaya. Dengan mempunyai mentor, kita sebagai mentee akan dapat mengurangkan kesilapan yang bakal dilakukan kerana mentor akan memandu kita terus kepuncak kejayaan. Ini dapat menjimatkan masa, wang ringgit dan memaksimakan keuntungan.

M juga membawa maksud MATLAMAT. Kita harus mempunyai matlamat yang jelas. Bagaimana dikatakan kita sudah ada matlamat, mudah sahaja...apa-apa sahaja yang kita fikirkan seharusnya kita MENULISnya dibuku/vision board untuk dilihat setiap hari maka barulah ia dipanggil matlamat. Jika ia hanya didalam minda/fikiran itu masih dikenali sebagai angan-angan. Contoh saya mahukan sebuah kereta Audi TTS warna putih, apa yang perlu saya buat ialah saya mencari gambar Audi TTS warna putih dan tampal didinding untuk ditatapi saya setiap hari. :-)

M juga ditakrifkan sebagai MELABUR/MEMBERI. Maksudnya, kita perlu memberi terlebih dahulu sesuatu yang ingin kita tarik/mahu. Sesuatu yang kita inginkan seharusnya kita lakukan terlebih dahulu sebelum kita memilikinya. Memberi kebahagian akan mendapat kebahagian.


A - Dr Azizan menggariskan A sebagai ATTITUDE & ACHIEVERS

A- ATTITUDE :- orang yang mempunyai attitude yang tinggi akan mengahsilakn ENERGY yang tinggi. Ini sangat penting agar seseorang itu sentiasa segar & bersemangat.

A- ACHIEVERS :- seseorang perlu mempunyai semangat ingin mencapai sesuatu bukan hanya menunggu sesuatu.




G- GIGIH

Gigih merupakan semangat yang berkekalan yang tidak mudah putus asa. Sentiasa akan melakukan usahanya sehingga berjaya walau apa jua yang melanda

Orang rajin tidak semestinya gigih namun orang gigih boleh menjadi rajin. Sifat ini sangat-sangat perlu dimiliki oleh setiap orang yang mahu berjaya. Mempunyai semnagat "apa jua sekalipun aku mesti dapatkannya juga!"




N - NEKAD

Nekad untuk melakukan apa sahaja agar impian dapat dicapai. Walau apa terjadi aku tetap mesti buat!

Nekad yang membara inilah yang membuatkan tindakan kita tidak akan terhenti. 





E - ENERGETIC & EXCITED

Sentiasa bertenaga dan bersungguh-sungguh untuk melakukan sesuatu. Konsep Be - Do - Have boleh digunakan. Maksudnya, kita harus berfikir/membayangkan/mewatakan sesuatu yang kita inginkan seolah-oleh kita sudah memilikinya. Contoh, Saya ingin menjadi seorang Agensi Manager yang hebat namun sekarang saya masih seorang agen maka saya perlu membayangkan, mewatakan serta beraksi yang sekarang saya adalah Agensi Manager yang hebat seperti yang saya inginkan kelak. Maka, pasti apa saya ingin kan ini tercapai!


T - TINDAKAN LUAR BIASA & TAWAKAL

Setelah kita sudah mempunyai ramuan MAGNE maka akhirnya kita perlu membuat TINDAKAN LUAR BIASA supaya memperolehi HASIL YANG LUAR BIASA. Mana mungkin kita lakukan tindakan biasa-biasa akan menghasilkan tindakan luar biasa.

Selepas itu, kita BERTAWAKAL kepada ALLAH yang MAHA ESA yang akan meluluskan apa yang kita impikan.



Inilah maksud MAGNET yang telah diajar oleh DAO dalam seminar tadi.

DAO juga menceritakan satu ilmu perumpamaan yang dinyatakan oleh gurunya tentang cabaran yang lebih besar bakal ditanggung apabila sudah semakin berada diatas. 

Perumpamaannya ialah apabila kita bermain layang-layang. Apabila layang-layang kita semakin naik di atas tinggi maka anginnya juga kencang. Maka dugaannya semakin kuat. Maka ada 2 situasi iaitu melepaskan layang-layang itu terbang mengikut angin itu atau kita menguatkan pegangan talinya. Maka sebaiknya kita kuatkan pegangan talinya agar layang-layang tidak terputus talinya.

Apakah persiapan yang perlu dilakukan sebelum kita jauh naik keatas? Caranya adalah dengan TEKNIK 5S.

Pertama
S- SYUKUR :- kita perlu banyakkan syukur. syukur kerana masih hidup dalam aman. Tanda orang syukur adalah dengan banyaknya dia senyum

Kedua
S- SEDEKAH :- tanda orang syukur juga adalah berapa banyak dia bersedekah. Sedekah akan mengandakan rezeki kita. Orang yang suka/banyak memberi adalah orang yang KAYA JIWA.

Ketiga
S- SUJUD :- semakin banyak kita dapat rezeki maka kita perlu semakin banyak sujud kepadanya. Bukan hanya 5 yang wajib namun ditambah dengan yang sunat. Solat sunat sebelum & selepas solat fardhu, solat sunat dhuha, taubat, tahajud dan lain-lain. 

Ke-empat
S- SUCI :- sucikan jiwa dengan istighfar agar membuatkan hati menjadi bersih daripada dosa

Ke-lima
S- SELAWAT :- perbanyakkan selawat ke atas junjungan nabi Muhammad s.a.w agar kita mendapat syafaatnya serta dapat selawat daripada ALLAH keatas kita.


Saya rasa ilmu DAO kongsikan tadi sangat bermakna bagi saya. Didoakan DAO sentiasa sihat & bahagia dunia akhirat serta mampu membantu lebih ramai bangsa kita supaya CERDIK MINDA.

Antara ucapan DAO yang dibicarakan ialah :

Orang kita banyak tak tahu peluang yang ada depan mata. Ramai yang bersikap TAK NAK AMBIL TAHU. Menimba ILMu jarang sekali. Terasa SELESA dengan hidup walau dihimpit masalah KEWANGAN. Hanya luah diMULUT tapi tidak dengan TINDAKAN. Lakukan sesuatu...


Bila ada MASALAH maka wujud BISNES. Lagi banyak masalah lagi banyak peluang bisbes. Bisnes menyelesaikan masalah orang. Kekuatan bisnes anda bergantung kuat mana masalah orang hadapi. Faham ke Faham?


Ekonomi Melayu LEMAH! Itu adalah realiti kerana ramai Melayu buat income 1/10 dan bangsa lain buat income 9/10. Buatlah tunggang langgang kerja keras hak 1/10 memang pasti tidak akan mampu lawan 9/10! Fikirkan...buatlah sesuatu ubtuk keterunan sendiri ~DAO Seminar Mini Magnet 2013~


10 tahun akan datang berapa kali ganda gaji yang bakal kita dapat dan berapa kali ganda beban akan meningkat?
10 tahun lalu banding hari ini harga rumah naik berkali ganda. 10 tahun akan datang?
Fikirkan... Kenaikan Gaji VS Kenaikan Kos 


Sekian dahulu perkongsian saya hari ini, agar ia bermanfaat untuk kita semua.



'Atiqurrahman Abd Aziz
Executive Wealth Planner
Prudential BSN Takaful
Al-Isra' Associates Sdn Bhd

0129093444
www.urusduit.com
www.fb.com/atiqaziz
www.fb.com/MentorUsahawanTakaful



“Have a friend that wants to save money? Forward this message to them with my contact information and your honest thoughts about my services. Your friend will thank you for saving money and I’ll thank you for the compliment.” 

Click Here to Get a Free Takaful Quote :- FREE QUOTE

No comments:

Post a Comment