Tuesday, December 31, 2013

Coretan 2013 & Impian 2014

Assalamualaikum 

Tahun 2013 merupakan tahun yang boleh dikatakan tahun pencapaian saya yang terbaik. Dalam tahun 2013 saya telah mengecapi beberapa kejayaan peribadi yang boleh dikatakan satu kejayaan pertama kali (1st time).

Kejayaan ini adalah hasil keputusan saya yang bercuti tanpa gaji & berhenti sebagai guru pada tahun 2012 untuk sepenuh masa menjadi Perunding PruBSN Takaful.

Kejayaan ini tidaklah hebat jika dibandingkan dengan kejayaan orang lain namun saya membandingkan kejayaan ini antara saya kini dengan saya dahulu.


Passport

Perkara pertama yang saya ingin kongsikan ialah, pertama kali dalam hidup saya telah membuat passport untuk keluar negara. Terus daftar untuk 5 tahun sebagai satu langkah untuk menyatakan mulai tahun 2013 saya melancong ke luar negara setiap tahun. InsyaAllah. 

Bak kata Dr Azizan Osman (DAO) "jika impian mahu melancong setiap tahun tapi passport pun tiada, macam mana nak melancong derr?" :-) 



Memiliki passport ini merupakan satu kejayaan kerana tanpa tujuan keluar negara maka rakyat Malaysia tidak perlu buatkannya. 


Trip GuangZhao 

Dalam hidup saya adalah pertama kali saya melancong keluar negara ialah di GuangZhou iaitu pada 3-6 Jan 2013. Trip ini saya perolehi secara percuma kerana saya berjaya memenuhi challenge yang diberikan oleh Prudential untuk agennya. Saya pergi bersama-sama rakan niaga Al-Isra' Associates yang juga diserta oleh Quality Leader saya, Tn Hj Hafizul Hamdi dan lain-lain.

Disini saya sempat menziarahi masjid yang dikatakan dibina oleh sahabat nabvi Muhammad s.a.w iaitu Saad Abi Waqqas dan makamnya juga terletak di masjid ini.



Trip percuma 3 hari 2 malam ini memberi saya satu pandangan yang luas tentang kehidupan seorang muslim yang mana kita boleh berhubung dan menjalinkan silaturahim sesama muslim diserata dunia.


Cuaca semasa ini agak sejuk.


Ketika melawat Safari :-)



Pendakian Gunung Tahan 

Kejayaan yang telah saya lakukan pada 2013 adalah mendaki gunung Tahan. Pertama kali dalam hidup saya telah berjaya mendaki gunung. Sejak saya hidup 29 tahun inilah kali pertama saya mendaki gunung. 



Saya bersyukur kerana berjaya melepasi pendakian ini walaupun saya tidak melakukan apa-apa persiapan jasmani dan dalam masa sama lutut saya tidak begitu dalam keadaan baik. 

3 perkara saya ingin kongsikan apa saya perolehi dalam program ini adalah 

1. Dalam kita mengejar kejayaan dihadapan, kita mungkin akan rasa penat & ingin berhenti namun apabila kita toleh kebelakang kita rasa tidak sampai hati mahu berpatah balik memandangkan perjalanan sudah jauh dan apa jua situasi kita teruskan melangkah kehadapan dan hasilnya...puncak gunung (impian) kita dapat genggami. InsyaAllah 





2. Dalam kita mengembara/bermusafir kita dapat menilai tentang diri kita bagaimana sikap kita dalam kerja berpasukan adakah kita pentingkan diri atau sentiasa bersama kumpulan serta berpeluang berkenalan dan mengenali rakan-rakan lebih dalam. Masa inilah kita dapat menyelami sikap & karektor diri serta rakan2. 



3. Melihat kebesaran Allah yang mencipta alam yang penuh keunikan. Di dalam hutan tebal masih terdiri banyak makhluknya dan mengajar kita menjadi orang berdisiplin menghormati tempat kita pergi yang mana bukan tempat tinggal kita.





Umrah & Ziarah 

Pertama kali juga dalam hidup saya telah diberi peluang oleh Allah bersama-sama keluarga saya seramai 11 orang termasuk saya menjejak kaki di bumi Makkah Al Mukarammah dan bumi Madinah untuk melaksanakan ibadah umrah dan ziarah. 

Pengalaman ini sangat-sangat bermakna bagi saya kerana dapat berjumpa dengan nabi dan melihat kaabah. Saya tidak bercadang mahu ulas lanjut kejayaan ini. 


Trip Benua Eropah (Swiss, Austria, Munich & Prague)

Syukur kehadrat Ilahi saya sekali lagi dapat melancong ke luar negara iaitu ke negara benua Eropah. Switzland, Munich, Prague & Austria. Disini saya dapat melihat indahnya ciptaan Allah dalam musim sejuk. 





Ya Allah sungguh cantik ciptaan disana. Pertama kali saya dalam hidup melancong ke tempat ini. 









Pertama kali saya bermain salji. Mengelonsor sajli. Bermain salji di puncak Gunung Titlis yang setiap masa bersalji insyaAllah. Ya Allah..seronok. 



(malu hehe)

Ini baru nikmat dunia, macam mana ya agaknya indah di syurga. 

Sempat juga bersolat di beberapa masjid di sana. Alhamdulillah trip kami pergi ini mencari tempat-tempat bersejarah dan perkampungan Islam. 


Melawat kilang BMW






Krew IMKK 2013 

Pertama kali juga dalam hidup saya menjadi Krew IMKK Dec 2013 bersama tim RichWorks Volunteer Crew. Saya ambil inisiatif ini adalah untuk mengikut saranan DAO agar kita hidup perlu seimbang. 

Berikan masa kita untuk dunia dan akhirat. Memberi lebih banyak pasti kita akan dapat lebih banyak. InsyaAllah. 


Inilah kejayaan PERTAMA kali yang saya nikmati pada tahun 2013. Sesuatu yang sangat saya rasa sangat seronok. Alhamdulillah. 



Sedikit perkongsian kejayaan lain yang saya kecapi juga dalam tahun 2013 iaitu:


Trip Barcalona & Valencia 


Syukur sekali lagi..pada tahun ini saya diberi rezeki oleh Allah untuk berjaya mendapat 1 tiket untuk melancong ke Barcalona & Valencia menerusi challenge tahunan Prudential 2013. 




Syukur ya Allah. Trip ini akan dilaksanakan pada 2014 secara percuma. 


Trip Ho Chi Minh 

Pada tahun 2013 juga saya berjaya mendapat 2 tiket melancong ke Ho Chi Minh yang juga akan pergi pada tahun 2014. 



Trip ini ditanggung 100% oleh Prudential. InsyaAllah 


Gadjet Apple 


Pada tahun ini juga saya juga berjaya mendapat gadjet percuma iaitu 1 unit mini i-pad wifi selular 16gb 




serta 1 unit ip5c 16gb secara PERCUMA akan boleh pada tahun 2014. Alhamdulillah. Syukur. 


4 Agen 

Saya juga dibukakan jalan untuk diamanahkan membantu rakan niaga baru serama 4 orang untuk saya membantu mereka menjadi insan lebih baik daripada saya. 

Saya telah dididik oleh orang lain maka saya juga perlu mendidik orang lain agar semua mampu merasa. Saya rasa gembira kerana setiap 4 agen baru saya ini mencapai kejayaan masing-masing. 

Ada mendapat trip melancong StarCruise percuma



Ada mendapat bonus RM1000, ada yang telah menambah pendapatan RM500-1000 sebulan. Alhamdulillah. 

Tahniah saya ucapkan. Kejayaan anda adalah hasil usaha anda, bukan kerana saya...saya masih belum menjalankan amanah ini dengan baik. 

Maafkan saya... InsyaAllah..2014 kita sama-sama mencapai kejayaan yang indah-indah. 



152 Klien 

Sebenar kejayaan yang sebenar adalah saya dapat membantu seramai 152 orang klien untuk memiliki kad perubatan & simpanan bersama PruBSN Takaful. Setiap kejayaan saya adalah disebabkan klien saya yang sanggup memberi kepercayaan & sokongan kepada saya. 

Saya sangat-sangat berterima kasih kepada semua klien saya. 

Sebagai ganti, saya sentiasa doakan kepada semua klien saya agar diberikan kesihatan yang baik, dikurniakan rezeki yang melimpah ruah halal lagi barakah, sentiasa diampukan dan dirahmati Allah. 

ISTIMEWA...doa saya ini saya lafazkan dihadapan Kaabah pada perjalanan umrah yang lalu. Kita harap doa ini dimakbulkan Allah. 

Dan kini adalah tarikh terakhir untuk 2013. Saya telah menanam satu azam untuk saya tunaikan pada tahun 2014...iaitu... 

"Pada 30 Jun 2014, saya TELAH membantu seramai 120 orang memiliki kad perubatan & simpanan bersama PruBSN Takaful dalam usaha menambah nilai hidup mereka untuk menjadi kehidupan lebih bermakna pada tahun 2014...insyaAllah" 

Saya memyusun 10 jari, ada kekhilafan dan kesalahan dalam coretan ini. 

Bukan tujuan saya untuk membangga diri. Ini hanyalah satu cara saya untuk berkongsi kejayaan yang dikecapi dan...saya juga menjemput kawan-kawan untuk bersama-sama menjadi perunding kewangan agar kita dapat membantu masyarakat mendapat perkhidmatan yang baik serta menambah baik kehidupan kita. 

InsyaAllah 

Selamat Tahun Baru 2014.

8 comments:

  1. Replies
    1. terima kasih Cikgu Sheila atas kesudian membaca coreta saya. Terima kasih juga atas kepercayaan & sokongan diberikan kepada saya selama ini...

      saya doakan, bisnes cikgu maju jaya & dapat bantu lebih ramai orang berjaya...insyaALLAH

      Delete
  2. Tahniah dan Terima Kasih Tuan Atiq sudi berkongsi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih Tuan Yusman atas kesudian membaca coreta saya.

      Terima kasih juga atas sokongan diberikan kepada saya selama ini...

      saya doakan, bisnes tuan maju jaya & dapat bantu lebih ramai orang berjaya dalam hartanah...insyaALLAH

      Delete
  3. Assalamualaikum wbt.. Tn 'Atiq,
    Alhamdulillah..! Good Job! Tahniah!
    Moga bertambah-tambah murah rezeki Tn, dilimpahi keberkatan berpanjangan, insya'Allah.

    Anda Kaya & Berjaya!
    Diberkati di Dunia jua Akhirat..Aamiin.

    Selamat Tahun Baru 2014.

    Wassalam.

    #MasLyeen
    www.facebook.com/Maslyeen

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusalam cikpuan Lyeen

      terima kasih atas doa yang diberikan. saya doakan juga cikpuan lebih kaya & berjaya pada tahun 2014.

      selamat tahun baru :-)

      Delete
  4. wow!!! berbaloi buat passpot.. trs digunakan dengan jayanya... :D

    Alhamdulillah... bakal makin berjaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..ye tuan..alang2 buat kan... :-)

      tq tuan sudi menjenguk blog saya

      hebatnya blog tuan... (y)

      Delete